Saturday, April 10, 2010

Cara-cara mengekalkan TULANG YANG KUAT.

Terdapat banyak cara untuk mengekalkan tulang yang kuat. Antaranya adalah :
  1. Pemakanan yang seimbang Pengambilan 'nutrien tulang' yang secukupnya seperti kalsium dan vitamin D dalam diet anda amatlah penting. Susu merupakan salah satu sumber baik kerana ia membekalkan anda dengan nutrien penting yang lain seperti Protein, Magnesium dan Zink.
  2. Senaman Tulang kita boleh menjadi semakin kuat dengan senaman, seperti berjalan, berlari, lompat tali, menaiki tangga, jogging dan menari.
  3. Gaya hidup Sihat Elakkan merokok dan pengambilan alkohol yang berlebihan. Ia boleh mengurangkan kandungan kalsium dan mineral dalam tulang, menjadikannya lemah dan mudah patah. Selain itu, kurangkan juga minuman berkafein seperti kopi,nescaffe dan juga lain-lain.






                                          
Baru-baru ni aku ada menjalankan pemeriksaan tulang di tempat praktikal aku. Diatas adalah keputusan tulang aku. Risiko sederhana. Terok gak la ni kiranya. Aku rase mungkin disebabkan aku kuat minum minuman kafein. Jadi, terpaksa benti minum kafein secara beransur-ansur. hehehhe..mcm addict smoke plak kan...So, time muda ni la kite kene kawal pemakanan kita...kesihatan kita. So,countermeasure yg aku buat adalah aku amik tablet kalsium seperti gamabar diatas setiap hari. Bukan aku tak minim susu, mmg aku ni suka minum susu, tp nope anlene. Penah try minum anlene sekali..Uweekkk..tak sedap. hehe..sejak tu..mmg tak suke minum anlene. Susu yang aku ske minum adalah Fernleaf, Nespray dan juga Dutch Lady (bg susu kotak).         

   Ketika pemeriksaan tulang di jvc

No comments:

Post a Comment

.:: Terima kasih sudi baca. Sila tinggalkan komen anda disini ::.